Hoe kom ik hoog in Google?

Google bekijkt websites door ze te bezoeken d.m.v het Google bot, deze indexeert de pagina, meet de snelheid van laden en bekijkt hoe vaak  andere websites een link naar jou website hebben geplaatst (backlinks). Ruim 200 ranking factoren gebruikt Google om een website te beoordelen welke keywords/sleutelwoorden op uw website van toepassing zijn en te berekenen welke plaats uw website krijgt wanneer er op een keyword wordt gezocht.

Belangrijke verandering voor het bepalen van uw ranking in 2019.

Bovenaan in de resultaten verschijnen wanneer iemand naar uw product of dienst zoekt is alles behalve simpel. Wat het nog complexer maakt is dat Google haar ranking factoren regelmatig update en iets wat eerder minder van belang was kan ineens enorm belangrijk worden. Gelukkig hoeft u niet alle 200 ranking factoren aan te pakken om een mooie plaats in de Google resultaten te verkrijgen, de meest belangrijke zijn bekent en daarmee kunt u Google de informatie en het beeld van uw website geven waarmee het hoog zal scoren. Wanneer u zaken degelijk aanpakt en vooral eerlijk dan zal uw inspanning niet alleen nu maar ook in de toekomst zijn vruchten afwerpen.

Google rankt websites met weinig inhoudt, pagina’s met korte artikelen of een herhaling aan artikelen of blogposts negatief. Door de laatste wijziging in de Google algoritmes is het regelmatig plaatsen van goede degelijke lange artikelen of blogposts een must geworden. Google wil haar klanten verwijzen naar bronnen vol informatie en wanneer er regelmatig nieuwe content wordt geplaatst zal Google dit beoordelen als een levende informatiebron.

Een artikel of blogpost moet gemiddeld 600 – 700 woorden bevatten, De inhoudt moet een bron aan informatie geven die zonder spel- & grammaticale-fouten is gepubliceerd. Tevens is het gewenst dat er binnen zo’n pagina op zijn minst een h1 & h2 title tags aanwezig zijn.

Wat u zelf kunt doen?

Het is van groot belang dat u enkele keren per maand nieuwe unieke content op uw website plaatst, bijvoorbeeld in een Blog. Deze content moet een constante goede kwaliteit zijn en per blogpost een duidelijk onderwerp hebben dat natuurlijk gerelateerd is aan uw producten en/of diensten. Doordat de artikelen vaak een ander zoekwoord beslaan dan bijv: uw homepagina, is de kans groot dat uw website vindbaar wordt op meer keywords.

Let op, een artikel dient 100% uniek geschreven te zijn, zomaar hier en daar wat teksten van andere websites overnemen zal u ranking alles behalve goed doen!

Hoe wordt een website optimaal in de ogen van Google?

Zoals we al aangaven zijn de meest belangrijke factoren bekent. Het optimaal worden begint natuurlijk bij uw website, is deze technisch helemaal geoptimaliseerd? Dit voor zowel de desktop als mobiele bezoeker! Hiernaast is het van zeer groot belang dat uw website een hoge autoriteit krijgt, de zogenaamde trust flow.  Dit kunt u realiseren door het verkrijgen van backlinks naar uw website vanaf websites die een hoge autoriteit hebben. Verder gaven we al aan dat boven u concurrenten uitspringt wanneer uw website een zeer hoog informatief gehalte heeft.

Dus kort samengevat, de formule voor een positie hoger in Google is:

1) Veel backlinks van websites met een hoge trustflow (dit wijst Google erop dat veel websites jou website adviseren.
2) Door een goed webdesign en een technische optimalisatie is uw website snel qua laadtijd en wordt altijd goed weergegeven, ook op mobiel.
3) De pagina’s binnen uw website hebben een relevante inhoud voor de zoektermen waar uw doelgroep naar zoekt in Google.

Gratis bovenaan in Google zoekresultaten verschijnen reëel?

Om direct de vraag te beantwoorden, nee! U zult begrijpen dat het verkrijgen van backlinks geld kost. Ook een goed design en de technische optimalisatie zijn zaken die een investering vragen.

Een belangrijke factor die u zelf kunt toepassen is het regelmatig plaatsen van degelijke content bomvol informatie. U kunt dit zelf schrijven en kost u dan geen geld, slecht wat tijd.

Hoe schrijf ik een Google vriendelijke tekst?

Wanneer u een artikel schrijft houdt dan ogenschouw dat naast de bron aan informatie die u meld, deze ook prettig te lezen moet zijn. Verder is natuurlijk van belang dat artikelen gaan over keywords waarna uw potentiële klanten zoeken in Google. D.m.v zogenaamde keyword checker kunt u erachter komen wat keywords zijn die op uw website van toepassing zijn!

Zorg dat een artikel of blogpost 1 à 2 keywords omvat per pagina en dat u het keyword niet meer gebruikt dan 2% van de hele tekst.

Gebruik de keyword research tool van onze gratis SEO Studio!

Door middel van keyword onderzoek komt u er dus achter wat uw potentiële klanten als zoekopdracht ingeven en daar kunt u gebruik van maken door pagina’s met inhoud over deze zoekopdracht te geven.

Natuurlijk beseffen uw conculega’s ook dat wanneer een zoekterm populair is ze er goed aan doen om content te publiceren met als onderwerp de populaire zoekterm. Maar waar voor u nog weleens een mogelijkheid kan zitten is in het feit dat de meeste bezoekers van Google een korte zoekterm ingeven, vaak maar 1 woord (shorttail). In mindere mate wordt er gezocht met meerdere woorden als zoekopdracht (longtail). U begrijpt dat al uw concurrenten zich op het meest gezochte keyword zullen storten. Wanneer u ervoor kiest om artikelen te publiceren met longtail keywords als onderwerp van uw pagina’s, dan is de kans dat u hier nog een mooie kans heeft vrij eenvoudig hoog te scoren en bezoekers binnen te halen, terwijl andere websites bakken vol geld kwijt zijn aan linkbuilding om vooral maar te zorgen dat ze hoog staan op de shorttail term.