SEO advies voor optimalisatie van mobiele devices.

Google Mobile SEO updates!

  • Juni 2019: Google gebruikt de desktopsite niet langer als hoofdwebsite, maar gebruikt hier de mobile versie voor!
  • Mei 2016: Google vergroot de sterkte van het mobielvriendelijke ranking-signaal.
  • Februari 2016: AMP-pagina’s gaan live in Google-resultaten.
  • Januari 2016: Mobile wordt onderdeel van de Google-richtlijnen.
  • April 2015: Google is mobielvriendelijkheid gaan gebruiken als een sterkere rankingfactor die aanzienlijk” de ranking wereldwijd beïnvloedt.

Wat maakt een site mobielvriendelijk?

  • presenteert de inhoud goed en snel op een telefoon
  • knijpen / zoomen is niet nodig
  • is de content goed leesbaar op kleine schermen
  • is het menu gemakkelijk te navigeren met een vinger
  • is de website handig voor iemand die een telefoon gebruikt
  • wordt de content goed begrepen door Google

In dit artikel bespreken we de stappen om uw site mobiel te maken en uw mobiele qua SEO te verbeteren op basis van de door Google verstrekte documentatie.

Uw beste mobiele ranking bereiken? Hoe sneller u uw site mobiel kunt maken en ervoor kunt zorgen dat Google deze begrijpt, hoe sneller Google u op de juiste manier kan rangschikken.

Mobiele SEO betekent “mobiele zoekmachineoptimalisatie”. Zelfs als u al een mobiele site heeft, wordt deze mogelijk niet door Google als mobiel herkend en dit kan van invloed zijn op hoe uw pagina’s worden gerangschikt.

Op deze pagina wordt uitgelegd hoe u uw pagina’s kunt optimaliseren voor mobiel en hoe u ervoor kunt zorgen dat Google uw mobiele oplossing goed begrijpt.

  • Word nu mobielvriendelijk
  • Zorg ervoor dat Google weet dat uw site mobiel is
  • Tweak en optimaliseer

Google rangschikt u niet op de plaats waar u later wilt zijn, het rangschikt uw site zoals deze nu is. Mobiel is momenteel belangrijk.

Uw website site optimaliseren voor mobiele devices!

Dit artikel behandelt elk van deze stappen:

  • Een mobiele methode kiezen
  • Website-code bijwerken
  • Controleer mobiele vriendelijkheid
  • Vertel Google
  • Optimaliseren

Een mobiele opmaak methode kiezen.

Er zijn vier manieren om een website op te maken voor mobiele apparaten.

  • Responsive Design
  • AMP
  • Dynamisch serveren
  • Mobiele URL’s

Google raadt AMP of responsief ontwerp aan.

Responsive ontwerp

De reden dat zowel webmasters als Google van Responsive websites houden, is omdat het de eenvoudigste en minst risicovolle methode is.

Voor SEO-doeleinden is Responsive ontwerp een verstandige keuze.

  • Het wordt aanbevolen door Google
  • Het heeft geen SEO-risico’s
  • Het is het gemakkelijkst te implementeren
  • Het is compatibel met andere methoden

1. Website-code bijwerken
Dit is vaak veel eenvoudiger dan je zou verwachten. In feite is het met WordPress en andere dergelijke CMS-systemen net zo eenvoudig als het krijgen van een nieuw thema. Als u een statische site gebruikt, zijn er veel responsieve html-sjablonen.

Websiteseocheck.nl is een specialist in het ontwikkelen van Responsive CMS-websites die ook nog eens standaard een pagespeed optimalisatie hebben gehad! Een goed begin is het halve werk! Druk hier voor meer informatie!

2. Controleer mobiele vriendelijkheid
De manier waarop Google bepaalt of een site mobielvriendelijk is, hangt af van verschillende problemen met mobiel gebruiksgemak die gemakkelijk kunnen worden getest (de tool op deze pagina test op al deze factoren).

3. Vertel het aan Google
Waarschijnlijk is de belangrijkste stap van mobiele SEO ervoor te zorgen dat Googlebot uw pagina begrijpt.

Als Google uw mobiele oplossing niet begrijpt, gaat uw bedrijf geen succes worden in Google, Google ziet uw mobiele website namelijk als uw hoofd website! Daar sinds 2019 het gemiddeld aantal bezoekers per website ruim over de 50% is gegaan, is uw mobile website dus feitelijk de belangrijkste!

Ervoor zorgen dat Google uw mobiele configuratie begrijpt, is essentieel voor de rangschikking van uw website in Google.

De vier manieren om mobiel te gaan (responsief, dynamisch, AMP en afzonderlijke URL’s) hebben elk hun eigen manier om Google te laten weten dat uw site mobiel is.

Responsive design voor telefoon, tablet en desktopschermen.
Wanneer uw site responsief ontwerp gebruikt, kan Google dit begrijpen zonder hints of extra code. Het belangrijkste dat Google suggereert als het gaat om responsieve websites, is hoe u de viewport instelt. De viewport is meestal al ingesteld wanneer u een responsief thema of sjabloon krijgt.

Google raadt aan dat uw viewport de volgende inhoud bevat:

<meta name = “viewport” content = “width = device-width, initial-scale = 1.0″>

De viewport is simpelweg de grootte van het venster dat uw webpagina zal weergeven. Bij responsief ontwerp is de grootte die we willen, ongeacht de grootte van het scherm van het apparaat. Door een viewport te declareren, zo kan uw webpagina correct worden weergegeven op elk apparaat.

Dynamisch tonen
webserver die verschillende code naar verschillende soorten apparaten verzendt
Wanneer een site dynamische weergave gebruikt, levert deze andere inhoud aan desktops-gebruikers dan aan mobiele gebruikers.

Google kan niet automatisch detecteren wanneer inhoud dynamisch wordt aangeboden, dus we moeten Google specifiek vertellen wat er gebeurt.

De manier waarop we Google vertellen, wordt de HTTP-header genoemd. Het ziet er zo uit.

Verify: User-Agent

De Vary HTTP-header vertelt Google dat de inhoud die wordt gecrawld er anders kan uitzien, afhankelijk van wie er naar kijkt. Door de Vary: User-Agent-koptekst te verklaren, vertelt u Google dat uw pagina’s een mobiel alternatief hebben. Als u deze koptekst niet gebruikt wanneer uw site dynamisch wordt weergegeven, kan dit uw positie schaden, omdat Google niet weet dat uw site mobiel is.

Afzonderlijke URL’s
afzonderlijke urls voor mobiel en desktop
Wanneer een site andere url’s gebruikt voor mobiele gebruikers dan voor desktopgebruikers, kunnen er veel dingen misgaan wat SEO betreft.

Google detecteert niet automatisch dat uw mobiele pagina’s verschillende versies van uw desktoppagina’s zijn en daarom moeten we Google vertellen wat er aan de hand is.

De manier waarop we Google over onze afzonderlijke URL’s vertellen, vereist wat werk.

Voeg op de desktoppagina een speciale link rel = “alternate” -tag toe die naar de bijbehorende mobiele URL verwijst. Zo kan Googlebot de locatie van de mobiele pagina’s van uw site ontdekken.
Voeg op de mobiele pagina een link rel = “canonical” -tag toe die naar de bijbehorende desktop-URL verwijst. Laten we daar wat dieper op ingaan:

Desktop-pagina

<link rel = “alternate” media = “alleen scherm en (max-width: 640px)” href = “http://m.example.nl/pagina-1″>
Mobiele pagina

<link rel = “canonical” href = “http://www.example.nl/pagina-1″>

Als u twee verschillende URL’s heeft, één voor mobiel en één voor desktop, moet Google weten wanneer elke pagina geschikt is om te gebruiken.

De desktoppagina met de bovenstaande rel = alternatieve code vertelt Google dat als het scherm kleiner is dan 640 px, het naar de alternatieve mobiele pagina moet verwijzen.

De mobiele pagina met de bovenstaande rel = canonical code laat Google weten dat de pagina een versie is van de vermelde desktoppagina.

4. Optimalisatie
Mobiele optimalisaties voor de doeleinden van dit artikel verwijzen naar optimalisaties voor gebruikers, zoekmachines en het vermijden van penalty’s door zoekmachines.

Mobiele paginasnelheid
Paginasnelheid is een Google-rankingfactor en nergens is snelheid zo belangrijk als voor mobiel.

Mobiele netwerken zijn veel minder snel en betrouwbaar dan ons thuisinternet. Ontdek hoe elk van de drie mobiele methoden de snelheid beïnvloedt. Onderzoek uw pagina’s op snelheid met behulp van de Google SEO Check of de GTmetrix-tool en krijg een lijst met wat uw paginasnelheid beïnvloedt.

Als u dat eenmaal weet, raadpleegt u het gedeelte Paginasnelheid om te leren hoe u die snelheidsproblemen kunt oplossen.

Een trage website maakt een nog langzamere mobiele website.

Geblokkeerde paginabronnen
Zorg ervoor dat alle css, javascript en afbeeldingen door Googlebot kunnen worden gezien. Het blokkeren van paginabronnen kan Google een onvolledig beeld geven van uw website. Dit probleem doet zich vaak voor wanneer uw robots.txt-bestand de toegang tot sommige of al uw paginabronnen blokkeert.

Google Seo Blog

Bekijk alle artikelen