Mobiele SEO

Wat maakt een site mobielvriendelijk? Mobiele SEO!

Een site is mobielvriendelijk wanneer deze …

presenteert inhoud goed op een telefoon
heeft geen knijpen / zoomen nodig
is gemakkelijk leesbaar op kleine schermen
is eenvoudig te navigeren met een vinger
is handig voor iemand die een telefoon gebruikt
wordt goed begrepen door Google

Deze pagina bespreekt de stappen om uw site mobiel te maken en uw mobiele SEO te verbeteren vanuit het perspectief van Google-documentatie.

Naar uw beste mobiele ranking gaan.

Hoe sneller u uw site mobiel kunt maken en ervoor kunt zorgen dat Google het begrijpt, hoe sneller Google u op de juiste manier kan rangschikken.

Mobiele SEO betekent “optimalisatie van mobiele websites voor zoekmachines”.

Zelfs als u al een mobiele site heeft, wordt deze mogelijk niet door Google herkend als mobiel en dit kan van invloed zijn op hoe uw pagina’s worden gerangschikt.

Op deze pagina wordt uitgelegd hoe u uw pagina’s kunt optimaliseren voor mobiel en hoe u ervoor kunt zorgen dat Google uw mobiele oplossing goed begrijpt.

Word nu mobielvriendelijk

Zorg ervoor dat Google weet dat uw site mobiel is
Tweaken en optimaliseren

Google rangschikt u niet op de plaats waar u later wilt zijn, het rangschikt uw site zoals die vandaag is.

Dit artikel behandelt elke stap naar een hoge ranking in Google mobile search.

Stap1) Een mobiele methode kiezen
Stap2) Website code bijwerken
Stap3) Controleer mobiele vriendelijkheid
Stap4) Vertel het Google
Stap5) Optimaliseer

1. Een mobiele methode kiezen

Er zijn vier manieren waarop een website mobiel wordt …

mobiele SEOReagerend ontwerp
AMP
Dynamische weergave
Mobiele URL’s

Google beveelt een responsief ontwerp aan.

mobiele grafiek

Reagerend ontwerp

verschillende apparaatgroottes

De reden waarom zowel webmasters als Google responsief ontwerp leuk vinden, is omdat het de eenvoudigste en minst risicovolle methode is.

Voor SEO-doeleinden is responsief ontwerp een verstandige keuze.

Het wordt aanbevolen door Google
Het heeft geen SEO-risico’s
Het is het gemakkelijkst te implementeren
Het is compatibel met andere methoden

2. Update website code

Vaak is dit veel eenvoudiger dan je zou verwachten. In feite is het met WordPress en andere dergelijke content management systemen zo eenvoudig als het krijgen van een nieuw thema. Als u een statische site uitvoert, zijn er veel responsieve HTML-sjablonen beschikbaar.

3. Controleer de mobiele vriendelijkheid

De manier waarop Google bepaalt of een site mobielvriendelijk is, is afhankelijk van verschillende problemen met mobiele bruikbaarheid die gemakkelijk kunnen worden getest (de tool bovenaan deze pagina test op al deze factoren).

De problemen met de mobiele bruikbaarheid zijn …
Zorg ervoor dat u uw pagina’s controleert met de officiële mobiele test van Google.

4. Vertel het aan Google

Waarschijnlijk is de belangrijkste stap van mobiele SEO dat Googlebot uw pagina begrijpt.

Als Google uw mobiele oplossing niet begrijpt, staat het u misschien helemaal niet toe dat u een mobiele site heeft.

Dit is slecht.

Zorg ervoor dat Google uw mobiele configuratie begrijpt, is essentieel voor de manier waarop uw website in Google scoort.

De vier manieren om mobiel te gaan (responsief, dynamisch, AMP en afzonderlijke URL’s) hebben elk hun eigen manier om Google te laten weten dat uw site mobiel is.

Reagerend ontwerp
telefoon, tablet en desktopmonitor

Wanneer uw site een responsief ontwerp gebruikt, kan Google dit begrijpen zonder hints of extra code. Het belangrijkste dat Google voorstelt als het gaat om responsieve websites, is hoe u de viewport instelt. De viewport is meestal al ingesteld wanneer u een responsief thema of sjabloon krijgt.

Google beveelt aan dat uw viewport de volgende inhoud heeft:
<meta name = “viewport” content = “width = device-width, initial-scale = 1.0”>

De viewport is gewoon de grootte van het venster dat uw webpagina zal weergeven. In een responsief ontwerp is de gewenste grootte ongeacht de grootte van het scherm van het apparaat. Door een viewport te declareren, kan uw webpagina op elk apparaat correct worden weergegeven.

Dynamische weergave
webserver biedt verschillende code voor telefoons en desktops

Wanneer een site dynamische weergave gebruikt, levert deze andere inhoud aan desktops-gebruikers dan aan mobiele gebruikers.

Google kan niet automatisch detecteren wanneer inhoud dynamisch wordt weergegeven, dus we moeten Google specifiek vertellen wat er gebeurt.

De manier waarop we Google vertellen, wordt de Vary HTTP-header genoemd. Het ziet er zo uit.

Vary: User-Agent

De Vary HTTP-header vertelt Google dat de inhoud die wordt gecrawld er anders kan uitzien, afhankelijk van wie er naar kijkt. Door de kop Vary: User-Agent te verklaren, vertelt u Google dat uw pagina’s een mobiel alternatief hebben. Als u deze header niet gebruikt wanneer uw site dynamisch wordt bediend, kan dit uw ranglijst schaden, omdat Google niet weet dat uw site mobiel is.

Afzonderlijke URL’s
afzonderlijke URL’s voor telefooninhoud en desktop

Wanneer een site andere URL’s gebruikt voor mobiele gebruikers dan voor desktopgebruikers, kunnen er voor SEO veel dingen misgaan.

Google detecteert niet automatisch dat uw mobiele pagina’s verschillende versies van uw desktoppagina’s zijn en daarom moeten we Google vertellen wat er aan de hand is.

De manier waarop we Google over onze afzonderlijke URL’s vertellen, vereist wat werk.

Voeg op de desktoppagina een speciale link rel = “alternate” tag toe die naar de overeenkomstige mobiele URL verwijst. Dit helpt Googlebot de locatie van de mobiele pagina’s van uw site te ontdekken.
Voeg op de mobiele pagina een link rel = “canonical” -tag toe die naar de overeenkomstige desktop-URL verwijst.

Laten we daar wat dieper op ingaan:

Desktoppagina
<link rel = “alternate” media = “alleen scherm en (max-width: 640px)” href = “http://m.example.com/page-1”>

Mobiele pagina
<link rel = “canonical” href = “http://www.example.com/page-1”>

Wanneer u twee verschillende URL’s heeft, een voor mobiel en een voor desktop, moet Google weten wanneer elke pagina geschikt is om te gebruiken.

De desktoppagina met de bovenstaande rel = alternatieve code vertelt Google dat als het scherm minder dan 640 px is, dit moet verwijzen naar de alternatieve mobiele pagina.

De mobiele pagina met de bovenstaande rel = canonical code laat Google weten dat de pagina een versie is van de vermelde desktoppagina.

Meer informatie over afzonderlijke mobiele configuratie van URL’s.

5. Optimalisatie

Mobiele optimalisaties in de zin van dit artikel verwijzen naar optimalisaties voor gebruikers, zoekmachines en het vermijden van penalty’s door zoekmachines.

Mobiele paginasnelheid

Paginasnelheid is een Google-rangschikkingsfactor en snelheid is nergens zo belangrijk als voor mobiele apparaten.

Mobiele netwerken zijn veel minder snel en betrouwbaar dan ons thuisinternet. De mobiele SEO-tool bovenaan deze pagina laat u weten of er problemen zijn met de paginasnelheid op uw pagina’s.

Ontdek hoe elk van de drie mobiele methoden de snelheid beïnvloedt.

Onderzoek uw pagina’s op snelheid met behulp van de mobiele SEO-tool bovenaan deze pagina of de Google Pagespeed Insights-tool en krijg een lijst van wat uw paginasnelheid beïnvloedt.

Zodra u dat weet, raadpleegt u het gedeelte Paginasnelheid om te weten te komen hoe u deze snelheidsproblemen kunt oplossen.

Een langzame website maakt een nog langzamere mobiele website.

google scanpagina bronnen
Geblokkeerde paginabronnen

Zorg ervoor dat alle css, javascript en afbeeldingen zichtbaar zijn voor Googlebot.

Het blokkeren van paginabronnen kan Google een onvolledig beeld van uw website geven.

Dit probleem treedt vaak op wanneer uw robots.txt-bestand de toegang tot sommige of al uw paginabronnen blokkeert.

Dit gebeurt vaak.

WordPress-sites hebben vaak belangrijke mappen met de geblokkeerde css- en javascript-bestanden.

Om op dit probleem te controleren, kunt u de mobiele SEO-tool bovenaan deze pagina gebruiken. Voor meer informatie is mijn artikel over paginabronnen hier

interstitiële
Interstitials / pop-ups / modals

Een venster laten verschijnen waarin u wordt gevraagd u te abonneren op een nieuwsbrief of een app te downloaden, is irritant genoeg op desktops. Op mobiele apparaten zijn ze een nachtmerrie en kunnen soms niet eens worden gesloten.

Aanbiedingen, verzoeken of andere redenen waarom u een venster opent voor een desktopgebruiker, werken gewoon niet voor mobiele gebruikers.

Google stelt voor om in plaats daarvan een informatiebalk of eenvoudige banner te gebruiken.

Google waarschuwt verder dat mobiele interstitials indexeringsproblemen kunnen veroorzaken en zegt dat het gebruikers verstoort.

Mobiele omleidingen

Zorg ervoor dat mobiele omleidingen uw paginasnelheid niet schaden.

Omleidingen op mobiele netwerken zijn erg traag en het kan zijn dat sommige van uw omleidingen in de eerste plaats niet eens nodig zijn.

Subscribe to our newsletter!

More from our blog

See all posts